5x5 perces stresszoldás

Emlékszünk még Selye stresszelméletére? Hogyan hat a stressz a hormonrendszerünkre? Hogyan okoz tartós fennállása magas vérnyomást, cukorbetegséget, immungyengeséget? Szívleljük meg, és szánjunk napi fél órát az egészségünk megőrzésére!

Dr. Kósnai Judit

A jógik tanúsíthatják, hogy minél teljesebb és könnyedebb a légzés, annál nyugodtabb és kiegyensúlyozottabb az ember. Az 5 perces stresszoldáshoz először a helyes légzést kell megtanulni, már csak azért is, mert plusz energiát biztosít, és így a munka is könnyebben megy.

A helyes légzés
A helyes légzéstechnika tudatosítása nélkül a legtöbb ember hajlamos arra, hogy korlátozza a légzését, illetve felületesen lélegezzen. Ezen viszonylag könnyű változtatni némi gyakorlással.

Helyezze az egyik kezét mellkasának felső részére, a másikat pedig a hasára. Kilégzésnél nyomja meg először a hasát, hogy a hasi kilégzés tökéletes legyen, majd a mellkasát, hogy abból is minél több levegő távozzon. A tökéletes kilégzés aktiválja a belégzési reflexet, vagyis a belélegzett levegő mennyisége ezután automatikusan megnő. Tökéletesíthető a kilégzés más módszerrel is. Amikor már úgy érzi, hogy az összes levegő távozott a mellkasából, végezzen még egy gyors kifújást, mielőtt a levegő ismét a tüdejébe áramolna. Ha ezt rendszeresen gyakoroljuk, a teljes légzés minden helyzetben, munka közben is automatikusan történik.

Lazítás és mozgatás
Felülről kezdve gyúrjuk át a kar izmait. Ez nem azonos a masszázzsal, inkább arra törekedjünk, hogy az izmokat görgessük a csontok körül. Majd ütögessük az izmokat végig, a felkartól az alkaron át egészen a kézfejig. A hatást lemérhetjük, amikor az egyik karral végeztünk, s a másik még lazításra vár. Ha mindkét kart átgyúrtuk, szorítsuk ökölbe a kezünket, majd terpesszünk szét az ujjainkat. Ötször ismételjük meg ezt is.

A folyamatos idegfeszültség a nyak és a váll merevségét okozza, ami egy idő után görcsös fájdalommal jár. Figyelje meg, hogy munka közben a vállak önkéntelenül megemelkednek, és ebben a helyzetben rögzülnek. Kezdjük a lazítást finom vállkörzéssel, tízszer a bal és tízszer a jobb oldalt felváltva. Ezután mindkét vállal hátrafelé körözzünk, majd pedig előre. Végül húzzuk fel a vállunkat a fülünkig, és hirtelen engedjük le, legalább ötször.

Ülve végezzük a következő gyakorlatot:
forduljunk el a felsőtestünkkel jobbra, míg a fejünket és a tekintetünket balra fordítsuk. Majd ellenkező irányba végezzük el a gyakorlatot, majd ismételjük meg mindkét oldalra 5-ször. Ez a gyakorlat a nyak- és vállizmokra is jótékony hatású.

Masszázs
Hívja segítségül a munkatársát, családtagját vagy bárkit, aki a közelében van, mert egyedül nem boldogul. A frissítő masszázshoz ugyanis nincs szükség szakemberre, hiszen a gyengéd érintés önmagában is örömöt szerez.

Könyököljön az asztalra, állát támassza meg a tenyerével, és lazuljon el. Segítőtársa álljon az ön háta mögé, enyhén szorítsa meg a nyak izmait, és nyomkodja meg a koponyacsont alatti területet. Ezután a vállizmokat csipkedje meg finoman. Végül a 'masszőr' simítsa végig a hát hosszú izmait a gerinc mindkét oldalán legalább ötször, fentről lefelé haladva. Majd cseréljenek helyet, és viszonozza a kapott szívességet, és újult erővel ott folytathatják is a munkát, ahol abbahagyták.

Elixír Magazin 2001.07.10.